Veelgestelde vragen Fysiotherapie

Vraag:

Waarom wordt er bij de eerste afspraak zowel een intake als behandeling in rekening gebracht?

Antwoord:

De eerste afspraak duurt meestal langer omdat jouw fysiotherapeut een uitgebreid vraaggesprek, aanvullende onderzoeken en testen doet en ook graag de behandeling direct wil starten zodat we je zo snel mogelijk met je klachten kunnen helpen.


Vraag:

Wanneer heb ik een verwijzing nodig?

Antwoord:

Bij indicaties die op de 'chronische' lijst voorkomen heb je een verwijzing nodig van je huisarts of specialist. Ook als de behandelingen aan huis of in een instelling plaatsvinden moet dit duidelijk op de verwijzing vermeld worden.
Bij een chronische aandoening worden de eerste 20 behandelingen vergoed vanuit je aanvullende verzekering, mits deze toereikend is. Vanaf de 21e behandeling vindt vergoeding plaats uit de basisverzekering. Bij aanspraak op vergoeding vanuit de basisverzekering wordt mogelijk eerst het wettelijk eigen risico nog verrekend door de zorgverzekeraar.


Vraag:

Met welke verzekeraars heeft Fysio Liifs een contract?

Antwoord:

Fysio LiifS heeft een contract met De Friesland Zorgverzekeraar, FBTO, Zilveren Kruis, Interpolis, DSW, ASR, ONVZ, CZ en de labels van deze concerns.
Naar deze verzekeraars declareren wij rechtstreeks.
Fysio LiifS heeft geen contract afgesloten met Menzis, VGZ, ENO, Z&Z, Caresq, Eucare en al hun labels. Je krijgt dan van ons een rekening, deze wordt dan mogelijk (deels) door de eigen verzekering vergoed.


Vraag:

Ik krijg een factuur, hoe kan dit?

Antwoord:

Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
- Je hebt geen aanvullende verzekering (AV) of het maximale aantal behandelingen uit de AV is bereikt. Je moet dan de rekening zelf betalen.
- Je bent verzekerd bij een verzekeraar waar Fysio Liifs geen contract mee heeft: je betaalt ons de factuur en dient deze factuur in bij je eigen  verzekeraar, zij vergoeden je mogelijk (deels) deze factuur.


Vraag: 

Heeft Fysio Liifs een wachtlijst?

Antwoord:
Fysio Liifs hanteert in principe geen wachtlijst. Er wordt samen met u zo snel mogelijk een eerste afspraak ingepland.


Vraag: 

Ik wil mijn afspraak afzeggen, verplaatsen of ik ben mijn afspraak vergeten, wat zijn hiervoor de regels?

Antwoord:
Je kunt tot 24 uur van te voren de afspraak afzeggen of verplaatsen. Dit kan via mail, app of telefonisch (voicemailbericht inspreken) zonder dat hier kosten aan verbonden zijn. Zeg je binnen 24 uur van te voren af, of ben je de afspraak vergeten, dan zijn we genoodzaakt hiervoor kosten, à 31,00 euro, in rekening te brengen omdat dit voor ons wel gereserveerde tijd is. Deze worden niet door de zorgverzekeraar vergoed en dienen zelf te worden voldaan.


Vraag:

Ik heb geen aanvullende verzekering maar heb wel fysiotherapie nodig?

Antwoord:
De fysiotherapiebehandelingen zul je dan zelf moeten betalen, de tarieven vind je hier.


Vraag: 

Ik ben nog geen 18 jaar en heb fysiotherapie nodig?

Antwoord:
Bij kinderen tot 18 jaar worden de eerste 18 behandelingen vergoed uit de basisverzekering. Dit geldt per indicatie.